Jdi na obsah Jdi na menu
 


Šťávy s vlákninou nebo bez?

img_0592.jpg

Vláknina čistí zažívací trak, proto je dobré ji tělu naservírovat v dostatečném množství. Je to taková metla smetí, která vymete to, co v nás zůstane po kulinářských orgiích, které si dopřáváme. Můj současný odšťavňovač Sana juicer připravuje šťávy hodně čisté s občasnými kousky vlákniny. Za to můj první odšťavňovač Hurom mi připravoval šťávu s poměrně velkým množstvím vlákniny - můžu říct drti z ovoce a zeleniny. Ve šťávě z mixu pomerančů, limet, citronů nebo ananasu mi to nevadilo. Ovšem v mixu z mrkve, červené řepy, celeru a listové zeleniny mi to vadilo a šťávu jsem si pravidelně cedil. Každému ten nos narostl hold jinak a já zastávám ten názor, že vlákninu do těla můžeme dostat ve formě syrového ovoce a zeleniny nebo v různých formách salátů atd. Ve wikipedii jsem se dočetl, že vláknina vstřebává vodu, tím zvětšuje svůj objem a ulehčuje střevům. Také na sebe váže některé látky z potravy, jako například cholesterol. Americká potravní asociace doporučuje alespoň 20-35 g denně pro zdravého dospělého člověka v závislosti na příjmu energie (např. 8400 kJ strava by měla zahrnout 25 g vlákniny). Doporučení asociace pro dítě je, že počet gramů na den je číselně věk dítěte plus 5 (např. čtyřleté dítě má sníst alespoň 9 g vlákniny denně). Britská potravní asociace doporučila alespoň 12-24 g vlákniny denně pro zdravého dospělého člověka. Setkal jsem se i s názorem, že lidé s nádorovým onemocněním by měli pít čistou šťávu bez vlákniny, protože ta, na rozdíl od šťávy, nádor vyživuje. Také jsem se dočetl, že pesticidy, kterými jsou ovoce a zelenina ošetřeny se vážou ve vláknině, proto by se měla pít šťáva zbavená vlákniny.

p1030165.jpg

Při konzumaci nadměrného množství samotné vlákniny, která Vám vznikne jako odpad při odšťavňování např. z mrkve, Vás může bolet žaludek natolik, že stejným směrem, kterým šla vláknina dovnitř, půjde i ven. Před konzumací je dobré vlákninu hodně podusit. Následným fantaziím na kuchyňské lince se meze nekladou. Cuketové bramboráky, zeleninové karbanátky, polévky, sladké placky a jiné, skoro z každé vlákniny se dá něco ukuchtit a ve finále je odpad z odšťavňování minimální.


 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář